SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
IFK Österåker Vikings Hockey
Hyllan

Avgifter

Avgifterna för säsongen består av medlemsavgift samt träningsavgift. Medlemsavgiften är densamma för alla spelare medan träningsavgiften är beroende av vilket lag man har sin huvudsakliga tillhörighet i.

I första hand det lag man åldersmässigt hör till om inget annat särskilt beslutats av Sportchef/Sportkommitté.

Medlemsavgift

Medlemsavgiften i föreningen är fortsatt 400 kr för säsongen 24/25, och skall betalas av alla aktiva spelare. Man kan vara medlem även utan att vara aktiv spelare eller ledare, så kallad stödmedlem.

 
Medlemsavgiften fastställs på årsmötet och skall enligt stadgarna vara betald senast 1 november. Dock måste avgiften vara betald:
1. före årsmötet om man önskar delta i stämman med en rösträtt. 
    - för rösträtt ska man dessutom varit registrerad medlem senast 28 feb samma år som årsmötet.
2. innan seriestart för att spelare ska vara registrerad i TSM och kunna delta i matcher.

Medlemmars rättigheter och skyldigheter finns att läsa i föreningens stadgar
 
Träningsavgift

Träningsavgiften omfattar säsong för träning.

Hockeyskoleverksamheten 5år - 8 år omfattar träningssäsongen slutet sep- slutet mars. (ca 7 månader)

För Barnverksamheten U9-U12 samt F10, F12 omfattar träningssäsongen ca 15-augusti - ca15 april. (8 månader) 

För Ungdomsverksamsheten  U13-U16, F14, F16 omfattar säsongen  perioden ca 15 augusti - ca 15 juni (10 månader). 

För Junior- & Seniorverksamhet J18, J20 och A-lag omfatt säsongen perioden 1 april - 31 mars, med uppehåll från ca mitten av juni till ca mitten av augusti. (10 månader)

För Rekreationslagen, Ice Age, Wonder Women & Hockeyskola för Damer omfattar träningssäsongen

1 september - ca15 april (8,5 månader)

 

Lagträningar för hockeyskolor, barn & ungdom (U9-U16, F10-F16) har uppehåll under skolloven Höstlov, Jullov, Sportlov och Sommarlov då lagtränare har ledigt från is. Andra aktiviteter förekommer i föreningen under dessa tider för de som önskar delta. Rekreationslagen har uppehåll över julhelgerna. Junior/Senior har uppehåll enligt överenskommelse utöver sommaruppehållet.

 

Träningsavgiften betalas utifrån det team där man har sin lagtillhörighet oavsett ålder.

 

Ungdomsspelare som är nybörjare i ett annat team än Hockeyskolorna och inte deltar i matchspel under hela  innevarande säsong får träningsavgiften reducerad med 25%. Kontakta i så fall kansliet (Kansli@osterakerhockey.se) för reduktion av avgiften innan du betalar.

 

Rekreationsspelare som vill delta i fler rekreationsgrupper får 50% rabatt på den andra gruppens  avgift.

 

Följande ingår i träningsavgiften 
  • Ishallshyra vid träning
  • Ishallshyra och domare vid seriematcher
  • Tränare och materialare*
  • Ishockeyförbundets seriespelsavgifter
  • Ishockeyförbundets licens- och registreringsavgifter
  • Övriga förbundsavgifter
  • Spelarförsäkring
  • 2 träningsmatcher inkl. domare/säsong
  • Plats i förråd* (under eget ansvar)
  • Tillgång till träningströja*
  • Tillgång till matchtröja*
  • Slip (att användas av utbildad materialare)
  • Diverse material (t ex puckar vid träning)
  • Sportchef och Utvecklingschef som ansvarar för föreningens utbildning och genomförande samt för den sportsliga administrationen internt och gentemot förbund samt andra föreningar
  • SportAdmin system för medlemmar och ledare
  • Quickly/Billmate betalningslösning
  • Hockey Coach Vision - digitalt utbildnings-/ övningsverktyg för tränare och spelare
  • OVR datorer (match redovisningssystem) 
  • Skrivare
  • Fortnox - redovisingssystem 
  • Redovisingsbyrå & Revisor
  • Samlingslokaler 
  • Annonsering & reklam
*  Gäller ej Rekreationslag som står för sina egna utrustningskostnader. Rekreationslag,  U9
    och U10 erhåller endast förråd i mån av tillgång. Hockeyskolorna & U8 har ej tillgång till förråd.
** Wonder Womens seriespel administreras av Stockholms Ishockeyförbund med högre avgifter vad avser anmälan  och övrig administrering. Föreningen står kostnadsrisken för antalet spelare. Matchtröjor till seriespel möjligör föreningen via lån från andra lag. Ev. överskott bidrar till ungdoms-/barnverksamheten. Föreningen stöttar med utbildning av ledare i så stor utsträckning som möjligt. I Damernas hockeyskola ingår föreningsledare som leder passen. 
 
***Respektive team upprättar lagkassa i SportAdmin för att bekosta träningsmatcher utöver de som ingår, träningsläger, cuper, visst material (sjukvårdväskematerial, väskor till matchtröjor, extra slipmaterial, extra puckar utöver vad varje lag erhåller/säsong) samt för reglering av lagbeting. Vi alla gemensamt behöver hjälpas åt med att generera budgeterade intäkter i föreningen.
Varje lag är ålagt att dra in intäkter till föreningen i form av ett Lagbeting per säsong.
Lagbetinget beräknas utefter antal spelare, d.v.s. en summa per spelare vilket blir en rättvis fördelning över hela föreningen. Det kommer att erbjudas fina möjligheter att generera intäkter till lagbetinget under året, och här kan varje lag genom olika insatser, självklart generera dessa själva även på andra sätt. Praktiskt kommer laget få en faktura i början av säsongen dit genererade intäkter bokas mot. Regelbunden information om status informeras om. Utestående belopp per 28 februari ska inbetalas senast 31 mars. 
Evenemang
Föreningen kommer genom evenemanggruppen, arrangera ett antal evenemang över året. Varje lag är skyldigt att delta under åtminstone ett evenemang (med aktiviteter som tex grillning, lotteriförsäljning, puckkastning, entré, etc). Intäkter från dessa aktiviteter som genereras, kommer betala av lagets beting. Om laget lyckas generera en större intäkt än lagets beting går 30% direkt till den egna lagkassan. 

Sponsorer    

Varje lag ska ha en sponsoransvarig utsedd.    
Om laget drar in en egen sponsor som inte inkräktar på eller konkurrerar med föreningssponsorer, vilket måste stämmas av i förväg, går 100% av intäkten till lagkassan eller lagbetinget (exkl. adm.avg). Den egna sponsorn kan t.ex. vara tryck på egna tröjor, jackor, hjälmar etc. Läs mer i Föreningens Ekonomipolicy och Sponsorfolder vad som gäller. Om laget drar in en sponsor till föreningsplatserna (såsom sarg-, is- ,skylt- eller digital reklam enligt aktuell sponsorfolder) går 30% av intäkten till lagbetinget eller lagkassan om lagbetinget för säsongen reglerats.



Betalning tränings-/spelaravgift
Träningsavgiften betalas i sin helhet för hela säsongen. Man kan välja att lägga upp betalningen som delbetalning vid flera tillfällen (se nedan), eller välja att betala hela beloppet på en gång. Föreningen anlitar Quickly/Billmate som sköter betalningstransaktioner och ev. indrivning av skulder. 

OBS! Om man senare under säsongen väljer att sluta med hockey, eller gör övergång till annan förening,  återfår man ingen del av avgiften. Om man valt att delbetala avgiften måste man fullfölja hela betalningsplanen.
Obetald faktura på träningsavgiften medför omedelbar avstängning från matchspel och kan i förlängningen leda till uteslutning ur föreningen. Obetalda fakturor går även till inkasso efter påminnelser från Quickly/Billmate.
Avgiftslista

 

Säsong 2024/25  

2024/25 års avgifter fastställda på årsmöte 2024-06-13.

   
     

Medlemsavgift

400 kr  

 

Tränings-/Spelaravgift:

Utöver tränings-/spelaravgift tillkommer ett lagbeting för varje lag att bidra med. ***

   

 

   
 A-lag Herrar  3.500 kr  
     
 Junior    
  J20 16.900 kr  
  J18 16.900 kr  
  DJ - Dam junior 12.900 kr  
     
 Ungdom (pojkar)    
  U16 10.300 kr  
  U15 8.900 kr  
  U14 8.100 kr  
  U13 7.400 kr  
     
 Barn  (pojkar)    
  U12 4.900 kr  
  U11 4.100 kr  
  U10 3.300 kr  
  U9 2.600 kr  
     
 Flickor Ungdom (huvudtillhörighet i flicklag, även de som deltar i pojkteam)    
  F16  8.500 kr  
  F14                                                                 6.900 kr  
     
 Flickor Barn (huvudtillhörighet i flicklag, även de som deltar i pojkteam)     
  F12 4.100 kr  
  F10 2.600 kr  
     
 Hockeyskolor  Barn (period ca slutet sep - slutet mars)    
 Nybörjare, förstaårsnybörjare (tidigast det år barnet fyller 5år)  350 kr  
 Nybörjare, andra säsongen 1.100 kr  
 Fortsättning (minst ett år i hockeyskola) 1.100 kr  
 U8 (åldersgrupp innan seriespel, bildas under Hockeyskola fortsättning) 1.100 kr  
Flickor (från 5 år, alla nivåer) förstaårsnybörjare  350 kr   
Flickor, fortsättning 1.100 kr  
     
 Skridskoskoj  Barn (period ca mitten nov - slutet mar)     
 Hockey Lekis  - för barn under 5 år  200 kr  
     
 Rekreationslag  issäsong 1 sep - 15 april    
 Ice Age (herr rek)  (inkl. 2 pass/vecka ) * 2.600 kr  
 Wonder Women Dam rek. (inkl. 2 pass/vecka & seriespel 1 serie)**  4.100 kr  
 Hockeyskola Damer (inkl. 1 pass/vecka)** 2.600 kr  
 Ungdomsrekreation  (U12-16) (1-2 pass/vecka okt-mar) (ej startat) 2.600 kr  
Betallösningar
Föreningen använder sig av Sportadmins "Kansliservice" som tillhandahåller en betallösning från Quickly (www.quickly.se). Genom Quickly/Billmate kan man välja om man:
1. betalar hela beloppet direkt med kredit-/betalkort
2. vill få en faktura och betala i sin internetbank
3. delar upp betalningen på flera inbetalningar under säsongen (får faktura en gång per månad).
 
OBS! Om man väljer alternativ 2 eller 3 och får faktura hemskickad kommer Quickly/Billmate att göra en kreditupplysning.
 
Avgifter vid betalning av hela beloppet direkt (alternativ 1 och 2):
 
  Belopp att betala Administrativ avgift
  <200 kr   19 kr
  201 - 400 kr    29 kr
  401 - 700 kr   39 kr
  701 - 1500 kr   49 kr
  >1500 kr   59 kr
   
 Avgifter vid delbetalning (alternativ 3):  
   
 Uppläggningsavgift  99 kr
 Aviavgift per delbetalning  39 kr
 Ränta:
 3 månader
 6 månader
 12 månader
 
Räntefritt
12% effektiv ränta
12% effektiv ränta
 
Ångerrätt / återbetalning

När man bokat sig på något av föreningens arrangemang har man 14 dagars ångerrätt. Om du ångrat din bokning ska du skriftligen kontakta kansliet på kansli@osterakerhockey.se. Du måste bifoga personnumret på den person som du bokat samt vilken aktivitet det är du vill ångra. Ångerrätten gäller enbart fram till det datum som angivits för aktiviteten, normalt ca 2 veckor innan aktiviteten påbörjats, iom de kostnader som är förknippade med aktiviteten.

 
Efter det att tiden för ångerrätt gått ut har man enbart möjlighet till återbetalning* vid sjukdom eller skada som medför att man inte kan delta alls under resterande aktivitet eller innevarande säsong. Sådan sjukdom eller skada ska intygas av läkare. Återbetalningen kan komma att reduceras med kostnader som redan hunnit uppstå hos föreningen och som inte kan avbokas. Om aktiviteten hunnit påbörjas avräknas redan genomförda aktiviteter och kostnader som uppstått såsom kläder o dyl. Om mindre än 75% kvarstår av aktiviteten / issäsongen återbetalas inget vid sjukdom eller skada.
*se eventuella separata regler för enskilda aktiviteter.
 

En idrottsförening kan inte likställas med ett företag som levererar en tjänst där man kan önska återbetalning för en tjänst som inte levereras. Vi är alla solidariska i en förening, vilket innebär att vi alla är del av föreningens överskott eller underskott. Vi är inte heller en ekonomisk förening där medlemmarna kan ta del av ett eventuellt överskott. Hela det ekonomiska resultatet går in i föreningens verksamhet, både överskott såväl som underskott. Blir det ett stort underskott i år kommer det behöva kompenseras efterföljande säsonger för att kunna fortsätta bedriva verksamhet på ett sunt sätt.

 

Hur föreningen fungerar för de som är medlemmar går det att läsa mer om i stadgarna som finns i menyn till vänster.

  

Har du ytterligare frågor om detta så är du välkommen att kontakta Controller@osterakerhockey.se eller Ordforande@osterakerhockey.se. 

 
Sponsorer
Länkar
Guldkortet