SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Nedan finns tips och råd vid idrottsskador. Konsultera alltid läkare om du är osäker på hur en skada ska hanteras. I synnerhet hjärnskakning är en skada man ska ta på allvar eftersom det kan ge livslånga problem om det hanteras ovarsamt.


PRICE - Första behandlingen vid skada

  • Protection – Skydda
  • Rest – Vila
  • Ice – Kyla
  • Compression – Tryck
  • Elevation – Högläge
Behandling:

PRICE är en metod för att behandla skador direkt när de uppstår. Huvudsyftet med PRICE är att begränsa blödningen samt att förebygga och lindra smärta. Lyckas detta så blir förutsättningarna för den kommande behandlingen bättre. Vid skadetillfället har man bara några minuter på sig att behandla skadan innan blödningen och svullnaden riskerar att bli för stor så därför rekommenderas det att PRICE påbörjas så fort som möjligt och att en mer ordentlig utvärdering av skadan görs vid ett senare tillfälle. Blödningen i den skadade muskeln pågår i 48 timmar efter skadetillfället, det är därför viktigt att PRICE-behandlingen fortsätter även under de kommande två dygnen.

Första steget i PRICE är att skydda (Protection) den skadade från att drabbas av fler eller värre skador samt att personen sätts i vila (Rest) för att minska blodcirkulationen och blödningen kring skadan.

Därefter bör en kylbehandling (Ice) startas med hjälp av en kylpåse som fästs mot det skadade området, dock aldrig direkt mot huden för att undvika köldskador och förfrysningar. Kylan har som funktion att minska smärtan och minska blödningen. Det är lämpligt att fästa kylpåsen i samma veva som ett tryck (Compression) sätts runt skadan, lämpligtvis med en elastiskt binda. Detta är det viktigaste steget för att minska blödningen och därigenom svullnaden. Ett hårt åtstramat förband (vanligtvis en Dauerbinda) kring en fotled kan stoppa blodtillförseln med upp till 95 %.

Det sista steget i PRICE-metoden är högläge (Elevation) vilket passar sig bäst för skador i benen eller armarna. Poängen med högläget är även det att minska blodtillförseln till det skadade området. För att högläget ska vara effektivt måste det skadade området dock vara minst 30 centimeter ovanför hjärtat för att det ska fylla någon funktion. Rekommenderad höjd ovanför hjärtat är 50-70 centimeter för att få bäst effekt.


Varianter:

Det finns några olika variationer på PRICE och vad bokstäverna står för. Bland annat finns det en variant utan det första P:et – alltså bara RICE. Oavsett vilken variant man väljer att använda sig utav så är grunderna ändå alltid samma, att stoppa blödningen i musklerna med tryck, kyla och högläge för att minska skadans omfång och snabba på rehabiliteringen.


Källa: Idrottsskadeguiden.se




Bristning i ljumsken

För skridskoåkare är det vanligtvis vid felskär som skadan uppstår.

Symptom:
  • Plötslig intensiv ”huggande” smärta i ljumsken eller ibland en bit ner på insidan av låret
  • Efter ett par dagar kan det synas blodutgjutelse
  • Blodutgjutelse = blå eller röda märken utanpå huden.
Behandling:
Bristningar ska direkt efter incidenten behandlas enligt PRICE. Försök komma åt med kylan just över området där det gör som mest ont. Därefter vila i ett antal dagar. De flesta muskelbristningar läker sig själva så länge som muskeln inte gått av helt då det sannolikt krävs operation. Genom att göra övningar som ökar blodgenomströmningen går läkningen snabbare. Du bör ändå se upp så att du inte påfrestar muskeln så mycket att bristningen slås upp igen. Det är av stor vikt att försiktigt påbörja rörlighetsträning cirka två dygn efter trauma. Notera att man inte ska öka smärtan i övningar. Kontakta en sjukgymnast för optimal rehabilitering.

Källa: Idrottsskadeguiden.se
 
Sponsorer
Länkar